חרדת נטישה בכלבים הינה הבעיה ההתנהגותית הנפוצה ביותר בה אנו-הוטרינרים בבית החולים

לחיות בתל אביב- נתקלים. ייתכן והיא קשורה לאורח החיים המאפיין אזורים עירוניים .

חרדת נטישה בכלבים הינה הפרעה התנהגותית אשר עלולה להתפתח בכלבים מסויימים ומתבטאת בחרדה כאשר הכלב מופרד מבעליו. ההפרעה יכולה להופיע בחומרות שונות, ולהתבטא בתופעות התנהגותיות שונות. ההפרעה יכולה להופיע בכל גזע, מין וגיל, ולא ברור מה הגורמים להתפתחותה. בכלבים אשר חוו טראומות כגון מעבר בתים, הזנחה וכדומה יש עליה בסיכון להתפתחות ההפרעה, אך ישנם גורמים נוספים שעלולים לעודד את התפתחות ההפרעה כגון עזיבת אחד מבני המשפחה, שינוי בשעות העבודה של בני הבית, לידה של תינוק חדש ועוד.

 

חרדת נטישה מתבטאת במגוון של תופעות התנהגותיות הכוללות נביחות ויללות, ריור, חוסר שקט, עשיית צרכים בבית, וכן בשלל התנהגויות הרסניות כלפי עצמים בבית וכן כלפי גופו של הכלב. הסימנים הללו מופיעים עם "נטישת" בני המשפחה ומתעצמת עם הזמן. כשבני המשפחה חוזרים, הם מתקבלים על ידי הכלב בשמחה והתרגשות יתרה. על מנת לאבחן את הבעיה, מומלץ להביא את הכלב לבדיקה אצל וטרינר על מנת לשלול בעיה רפואית הגורמת לסימנים ההתנהגותיים.

 

הטיפול בחרדת נטישה הוא טיפול ממושך הדורש הרבה מאוד סבלנות ומחוייבות, מאחר שלעיתים עובר זמן רב עד שרואים תוצאות. הטיפול כולל שילוב של טיפול התנהגותי וטיפול תרופתי. הטיפול ההתנהגותי הוא זה שגורם לשינוי ההתנהגות החרדתית, בעוד שטיפול תרופתי תפקידו להוריד את רמת החרדה הכללית של הכלב. טיפול תרופתי לבדו אינו עוזר לפתרון הבעיה ברוב המקרים.

הטיפול ההתנהגותי מתבסס על הכחדת ההתנהגות החרדתית. זה נעשה על ידי ניסיונות עזיבה קצרים את הבית, וחזרה לפני תחילת ההתנהגות החרדתית (לעיתים שניות בודדות). דבר זה גורם למעשה לחיזוק של התנהגות רגועה של הכלב על פני התנהגות חרדתית. בהדרגה יש להגדיל את משך ההעדרות מהבית.

לעיתים ההתנהגות החרדתית של הכלב נקשרת בחפצים או פעולות מסויימות, כמו למשל לבישת מעיל ולקיחת המפתחות של הבית. מטרת הטיפול היא להכחיד את הקשר השלילי הנוצר בין הפעולות הללו לחרדת הנטישה של הכלב. לפיכך מומלץ לשנות את הקונטקסט של הפעולות הללו, למשל על ידי לבישת המעיל ללא יציאה מן הבית.

 

בנוסף, חשוב לשנות את ההתנהגות של בני המשפחה סביב עזיבת הכלב. פרידות ארוכות מהכלב אינן מסייעות להורדת חרדת הנטישה ובדרך כלל אפילו משיגות תוצאה הפוכה. לפיכך, כשיוצאים מהבית מומלץ להתעלם מהכלב. חשוב לודא שלכלב יש מקום נוח ומשחקים על מנת להעביר את הזמן. לעיתים השארת אור או רדיו דולק מרגיעים את הכלב. כמו כן מומלץ לצאת לטיול עם הכלב לפני עזיבת הבית, על מנת להתיש אותו, מאחר שכלבים עייפים פחות נוטים לחרדה.

חשובה מאוד היא תגובת בני המשפחה להתנהגויות השונות של הכלב. מומלץ שלא לנזוף בכלב חרדתי, מאחר שדבר זה עלול להעצים את חרדתו. מאידך, מומלץ גם לא להרעיף עליו תשומת לב כאשר הוא מתנהג התנהגות חרדתית, וכן כאשר הוא מתרגש כשבני המשפחה מגיעים הביתה. יש להמתין עד שיירגע, ואז להעניק תשומת לב וחיבה.

כאמור, טיפול בחרדת נטישה הוא תהליך ארוך ולעיתים קרובות אף מתסכל, ומומלץ להצטייד בסבלנות מרובה ואורך רוח!                לשאלות נוספות מומלץ לפנות אלינו

 

בי"ח לחיות נווה צדק  www.vet4u.net  03-5160257   חרום 24/7 052-2556551

 

 

    שימרו על קשר