בעיה מולדת התפתחותית אשר יכולה להופיע בטווח רחב של גילאים, כבר משלבי הגורות ועד לגיל מבוגר, לרוב בגזעי כלבים גדולים (רועה גרמני, גולדנים, דני ענק, ניופאונדלנד וכו').

כינוי המחלה – hip dysplasia

עם זאת, יש מס' גזעים גדולים אשר לא זו בלבד שאינם נוטים לסבול מבעיה אלא אפילו נחשבים כמוגנים מפני התפתחותה, כגון כלבי הרוח למינהם.

מדובר בהתפתחות לא נורמלית של מיפרק הירך (בד"כ דו צדדית) המאופיינת בחוסר יציבות של המיפרק.

 

יש דרגות שונות של חוסר יציבות (החל מפריקה חלקית ועד לפריקת ירך מלאה).

מיפרק הירך הוא מיפרק הבנוי כמכתש ועלי, ובכלבים הסובלים מהבעיה, מיפרק הירך לא נוצר באופן עמוק מספיק, כך שלעצם הירך אין "מספיק מקום" במיפרק והיא אינה מעוגנת בו ביציבות.

משערים כי הבעיה מתפתחת על רקע של חוסר תיאום בין קצב התפתחות השלד (עצמות) והשרירים.

כתוצאה מהמבנה הלא נורמלי מתפתח תהליך דלקתי במיפרק, ופגיעה בסחוס המיפרקי ובמבנה העצמות.


 

לרוב יש אלמנטים תורשתיים המעורבים בתהליך ולכן מומלץ שלא להרבות כלבים אשר סובלים מהבעיה. עם זאת, לסביבה (הכוללת פעילות גופנית והזנה מתאימה) שאנו מעניקים לכלב- יש השפעה על מידת הביטוי והחומרה. מדובר בתהליך פרוגרסיבי בו מצב המיפרק הולך ומידרדר ואינו ניתן למניעה אך ניתן בהחלט לעכב את התפתחותו ולהקל ולשפר את איכות החיים של הכלב.

המחלה בגורים :

בראש וראשונה, הזנת הגור הצעיר היא בעלת חשיבות מכרעת על תהליך התפתחות השלד. בניגוד לנטייה הטבעית שלנו, השאיפה בגורי כלבים מגזע גדול היא להאט את קצב גדילת השלד כך שלא יווצר מצב בו השלד גדל מהר יותר יחסית לשרירים . לכן, בניגוד למה שמקובל לחשוב, לא מומלץ לתת תוספי מזון עשירים בסידן מכיוון שהם מאיצים את גדילת השלד ועשוים לגרום למחלת שלד כגון זו

 

המחלה בבוגרים:

בכלבים בוגרים ומבוגרים מופיעה המחלה בדרך כלל כתהליך כרוני , שבו קיימת דלקת פרקים ( על רגע ניווני) במיפרק. כאמור הדלקת הינה כרונית , ומתאפיינת בנוכחותם של תאי דלקת, תאים הורסי עצם, ותאים בוני עצם בתוך המיפרק- עובדה המביאה למאפייני דלקת כמו חיכוך גבוה של עצמות המיפרק,

חום מקומי,שינוי בחדירות כלי הדם, בצקת מקומית, ופגיעה ברקמות הרכות המקיפות את המיפרק.

 

כיצד נאבחן?

הסימן הראשון שבעל הכלב יכול להבחין בו יהיה צליעה כלשהי ברגליים האחוריות, לעיתים קושי בקימה לאחר רביצה, כאבים בזמן הליכה אשר הולכים ופוחתים תוך כדי הפעילות הגופנית. הכאב ממנו סובל בעל החיים  נובע מהנזק לסחוס המיפרקי בעיקר.

 

כאשר תגיעו עם כלבכם למרפאה, מלבד בדיקה פיזיקאלית כללית מלאה, הוטרינר יבצע מס' בדיקות אורטופדיות שמטרתן לקבוע עד כמה "חופשי" מפרק הירך ועד כמה (באופן תאורטי) קל לפרוק אותו. אלו הם מדדים אשר יחשידו כי בעל החיים סובל מהבעיה.

על מנת לאבחן באופן מוחלט, יש לבצע צילומי רנטגן של מיפרק האגן. בצילום ניתן לראות שינויים ניווניים במיפרק וחוסר התאמה בין ראש הירך לאגן.

חשוב לציין כי לעיתים הכלב יכול לסבול מ-hip dysplasia אך להציג צליעה בגלל בעיה אחרת לחלוטין. לא כל שינוי שנראה בצילום רנטגן יהיה בהכרח קשור לצליעה ספציפית זו או אחרת.

 

כיצד נטפל?

 

טפול תרופתי:    תרופות אנטי-דלקתיות, הורדת משקל, מגיני סחוסים, פעילות מבוקרת ומתאימה :

 

המטרה הראשונית והמרכזית של הוטרינרים שלנו בבית החולים לחיות בתל אביב היא לשפר את איכות חייו של הכלב ולהפחית עד כמה שניתן את הכאב, ולמנוע הדרדרות נוספת. לכן כמובן בראש וראשונה נעזר במשכחי כאבים ובמגיני סחוסים. בנוסף, במידה ומדובר בכלב שמנמן, דיאטה מתאימה המכוונת להורדת משקל בשילוב עם פעילות גופנית מתונה ופיזיוטרפיה יכולים להקל מאוד על מצב הכלב.

 

טפול כירורגי :  מגוון של אופציות כירורגיות ( ניתוחים)

 

בהתאם לשלב המחלה ולגיל וגודל בעל החיים ניתן להמליץ על אחת ממגוון שיטות טיפול כירורגיות:

 

* ניתן לבצע ניתוח אשר מטרתו לשנות את כיוון המיפרק כך שמבנה המכתש והעלי ישובו להיות מתאימים, שיטה זו מומלצת בעיקר בחיות יחסית צעירות וללא שינויים ניווניים חמורים במיפרק.

 

* שיטה נוספת, המתאימה בחיות מבוגרות יותר עם שינויים ניווניים היא החלפת מיפרק ירך מלאה. בניתוח מורכב מסוג זה, מסירים את כל המיפרק ובמקומו מניחים שתל (מטיטניום) אשר מחליף את המיפרק. בניתוח יוצרים מיפרק חדש, תקין ויעיל. ההחלמה מניתוח זה אורכת מס' שבועות בהן הכלב ימצא במנוחה מוחלטת ולאחר מכן ישוב בהדרגה לפעילות. טיפול מסוג זה מתאים לכלבים אשר מצד אחד מיפרק הירך שלהם פגוע במידה רבה המצדיקה התערבות שכזו אך מצד שני אין נזק חמור מידי לעצמות האגן שכן יש צורך במידה מינימלית של עצם תקינה על מנת שהמישתל יוכל "להתפס" על גבי העצם.

 

* שיטה נוספת לתיקון, אשר נחשבת ל-“אופציה אחרונה” היא הסרת ראש וצוואר עצם הירך.   בשיטה זו מסירים את ראש הירך, היוצר את המיפרק ומבטלים את המיפרק כליל. בשיטה זו לא ניתן לבצע התערבות כירורגית מסוג אחר (כמו החלפת מיפרק),. בנוסף, מאחר ומדובר על ביטול המיפרק לחלוטין השיטה לא מתאימה לכל כלב. היא מתאימה בעיקר לכלבים בגודל בינוני, ובמצב שרירי טוב מאחר והשרירים הם אלו אשר יתמכו במישקל הכלב ויקחו על עצמם את תפקיד המיפרק החסר. לכן השיטה מתאימה לכלבים בוגרים, עם מסת שרירי שאינה מדולדלת, לא שמנים מידי ושאינם גדולים מידי (עד 25 ק"ג בערך). בנוסף השיטה עובדת מצוין בכלבים קטנים ובחתולים .

 

 

בי"ח לחיות נווה צדק

יצחק אלחנן 22 תל אביב

03-5160257   חרום 24 שעות 052-2556551

www.vet4u.net

 

 

 

    שימרו על קשר