מהי המחלה ?
כיבי פה בעומק שונה מופיעים באזורים שונים בחלל הפה של החתול – אלו הם פצעים עמוקים כואבים מאד ומדממים, ואופייני למצוא אותם על החניכיים בסמוך לשיניים או בעומק בית הבליעה בצמוד לאזור הכניסה לוושט ( glossopharyngeal fossa ) או בבסיס הלשון .

מהם הסימנים ?
כתוצאה מהכיבים והדלקת המתפתחת בהם הסימנים מגוונים . ריור מסיבי, הפרשה דמית, ריח רע מהפה ומהבל הנשימה, ירידה באכילה עד כדי הפסקתה, תנועות לשון מוזרות כתוצאה מהכאב המשמעותי האופייני למחלה, ירידה בשתיה, ירידה בפעילות, והסתגרות של החתול כתוצאה מהכאבים .

סיבוכים של המחלה – כתוצאה מהירידה באכילה ובשתיה , החתול הניזון בעיקר מחלבונים מאבד במהירות נוזלים ומקורות מזון חשובים , ותוך מספר  ימים עלול לפתח ניוון שומני של הכבד ודלקת אופיינית של הלבלב.

גורמי המחלה :
מחקרים רבים נעשו ונעשים גם כיום על המחלה המתסכלת הזו. הוצעו ונבדקו גורמים שונים שעלולים להביא למחלה ונזכיר את חלקם :
וירוס ההרפס – הדבקה בוירוס ההרפס ( FHV ) של חתולים , הנפוצה בעיקר בגיל צעיר בחתולים ידועה כגורם משמעותי להתפרצות המלה ובחלק ניכר מהחולים ניתן לזהות נשאות  בוירוס זה.
וירוס האיידס –   חלק לא מבוטל של החתולים החולים במחלה הינם חולי או נשאי
איידס חתולים ( FIV )- (ראו מאמר בנושא איידס חתולים.

מחלה אוטו-אימונית – זהו שם גורף למחלות בהן מערכת החיסון של הגוף פועלת כנגד הגוף עצמו . ככלל,במקרה של מחלת הכיבים והחניכיים, יש מרכיב של רגישות יתר לגורמים שונים- סביבתיים ותזונתיים, העלולים לעורר את הפעולה האוטו-אימונית. חלק מהתאוריה הנ"ל גורסת כי רגישות היתר מופנית כלפי השיניים, והתגובה החיסונית אכן פוסקת ברוב המקרים לאחר שמבוצעת עקירה של השיניים.

אבחון :   כדי לאבחן את המלה יש לבצע בדיקה קלינית  יסודית  של חלל הפה של החתול ולעיתים זה דורש הרגעה או טשטוש של החתול ,במיוחד עקב הכאבים שהחתול סובל. בנוסף יש צורך בבדיקות דם לזיהוי נשאות הוירוסים, ולבדיקת הרקמות החולות כדי לאבחן את המחלה האוטו אימונית .

טפול:   למחלה הוצעו שיטות טיפוליות שונות. בשלבים הראשונים ישנה הטבה ניכרת בעזרת השימוש באנטיביוטיקה להורדת הזיהום המשני, ולטפול אנטי דלקתי תומך להורדת הדלקת והכאבים.  חלק נוסף מהטפול התומך הוא שינוי התזונה לתזונה היפו אלרגית ותוסספת של חומצות שומן חיוניות, כדי לעכב ולדכא את רגישות היתר המעודדת את המחלה. טפול נוסף הינו שימוש בתרופות אנטי וירליות דוגמת אינטרפרון , הומני או ממקור של חתולים. הטפול האגרסיבי ביותר למחלה הוא לעיתים בלתי נמנע כאשר תרופות אחרות כבר אינן עוזרות , ואז מדובר בעקירה כירורגית של השיניים, חלקן , או כולן .  חלק בלתי נפרד מהטפול במחלה הוא טפול תומך שמכוון לשמור על אכילה סבירה ולמנוע התיבשות של החתול , לשמור על מקורות תזונתיים מינימליים דרושים, ולשכך כאבים במהירות. הוטרינרים שלנו בבית החולים לחיות בתל אביב ממליצים גם על טפול דנטלי לשיניים במידת הצורך כדי להביא להחלמה מהירה

התנהלות המחלה : המחלה נוטה להיות מחלה מתמשכת ) כרונית) , ולוטרינר קשה להעריך מראש עד כמה קשים יהיו התקפי המחלה ובאיזו תדירות הם יגיעו. בד"כ ריפוי מלא אינו אפשרי אולם כן ניתן באמצעים תרופתיים לנהל את המחלה היטב כדי להעניק לחתול איכות חיים לפרקי זמן ארוכים, לעכב את ההתקף הבא, להוריד את תדירות ההתקפים ולהוריד את עוצמתם. כאמור כל זאת ניתן להשיג הרבה פעמים באמצעים תרופתיים בלבד ללא צורך בהתערבות כירורגית דוגמת עקירת שיניים .

 

 

    שימרו על קשר