שלבי מחזור הרביה

לחתולות מחזור רביה עונתי כיוון שהן נועדו להמליט בחודשים החמים. החתולה מתחילה להתייחם לאחר שהגיעה ל 80% מגודלה הסופי וכן כאשר הימים מתחילים להתארך. שלב זה יכול להופיע כבר בגיל 5 חודשים. לאחר גיל 8 שנים המחזורים אינם סדירים וישנם סיבוכים רבים יותר בהמלטה ולכן מומלץ להימנע מהמשך רביה.

  • פרואסטרוס- מתחילה משיכה של זכרים אך הנקבה עדיין לא נעתרת לחיזוריהם. בשלב זה הנקבה דורשת ליטופים, מחככת את ראשה ומגביהה את אחוריה באוויר.  בנוסף היא עלולה לסמן שתן בבית ולילל בקול. שלב זה נמשך יומיים.

  • אסטרוס- אורך בממוצע שבוע. התנהגות החתולה נמשכת והיא מוכנה להזדווג עם הזכר. בעקבות הזדווגות מתרחש ביוץ.

  • אינטראסטרוס- מופיע בין אסטרוס אחד לשני כאשר החתולה לא הורבעה או שלא התעברה, ונמשך בין 8-10 ימים. בתום התקופה יחזרו סימני אסטרוס וכך חוזר חלילה מתחילת האביב ועד הסתיו אלא אם החתולה התעברה או עוקרה. התנהגות זו היא לרוב תמריץ חזק לבעלים לעקר את החתולה גם אם אינה יוצאת מהבית.

  • דיאסטרוס- לאחר הרבעה וביוץ השחלות מתכוננות להריון והחתולה נשארת מיוחמת למשך 35 ימים נוספים אם אינה בהריון. אם היא התעברה, ימשך ההריון 64-66 ימים.

הרבעה מתוכננת:

החתולה נמשכת לטריטוריה המסומנת בשתן של הזכר ולכן יש להביא את החתולה לסביבתו של הזכר. היא תתקרב אליו ותאפשר את ההזדווגות בהתאם לשלב המחזור בו היא נמצאת. הזדווגות אורכת לרוב שניות ספורות בסופן החתולה מייללת בקול רם, תוקפת את הזכר ומרחיקה אותו. לאחר מספר דקות החתולה מזמינה את הזכר לסיבוב נוסף וכך חוזר חלילה משך היום כולו.

איבחון הריון:

התעגלות הבטן וגוון ורדרד לפטמות מופיעים בשלב מתקדם של ההריון. הוטרינרים שלנו בבית החולי הוטרינרי בתל אביב מיומנים בבדיקות היריון ובעזרת אולטראסאונד ניתן לזהות הריון כבר לאחר 25 ימים. צילום רנטגן מגלה הריון רק כעבור 45 ימים כאשר שלד הגורים הסתייד. זו גם הדרך היחידה בה ניתן לקבוע כמה גורים יש. במישוש ניתן לעיתים לזהות הריון כבר לאחר 25 ימים.

טיפול במהלך ההריון:

מומלץ להזין את החתולה במזון גורים עתיר קלוריות בעיקר בסמוך להמלטה ובזמן ההנקה. צריכת הקלוריות עולה פי 3 בשלב זה ויש לספק לחתולה את האנרגיה הדרושה לה.

טיפול נגד פרעושים חשוב במהלך ההריון כיוון שאנמיה בעקבות פרעושים היא הגורם הנפוץ למוות של עוברים.

אסור לחסן חתולה הרה. יש לוודא שהחיסונים בתוקף לפני תחילת ההריון. הדבקה וויראלית או חיסון בנגיף מוחלש במהלך ההריון, עלול לגרום לפגם מוחי בוולדות המתבטא ברעידות כאשר החתלתול מנסה לבצע פעולה ממוקדת.

לרוב החתולה תחפש בכוחות עצמה מקום מוגן ומרופד לצורך המלטה. ניתן לעודד אותה על ידי אספקה של מצע רך באיזור נסתר ומוגן מבני הבית ושאר חיות המחמד.

המלטה

שלבי ההמלטה

  • שלב 1-  תחילת ההמלטה מתאפיינת בחוסר שקט או התבודדות באיזור הקינון ונמשכת בין 12-24 שעות. לרוב יש ירידה בטמפרטורת גוף 12-36 שעות לפני תחילת ההמלטה

  • שלב 2- מתחילים כיווצי בטן חזקים ובסופם המלטה של גור.

  • שלב 3- יציאת השליה. המלטת כל השגר מתרחשת בתוך 6 שעות עם רווחים של 30-60 דקות בין גורים. החתולה אוכלת את השליות ואת קרומי שק העובר.

הפרשה וגינלית נמשכת 3 שבועות לאחר המלטה. צבעה שחור או אדמדם. אם ההפרשה דמית מאוד או מוגלתית יש לפנות בדחיפות לוטרינר.

סיבוכים בהריון והמלטה-

מקרים של סיבוכים בהריון ובהמלטה יכולים להיות מסוכנים ולכן  כשמופיעים הסימנים הבאים יש צורך לפנות אלינו בדחיפות !! וטרינר החירום שלנו מאייש את מוקד החירום הוטרינרי 24 שעות  ביממה :

 

  • דימום- דימום וגינלי בהריון אינו נורמלי ומעיד על הפלה

  • קשיים בהמלטה- אם נראים כיווצים חזקים מעל לשעה ללא המלטה של גור, קיים חשד שגור תקוע בתעלת ההמלטה

  • דלקת רחם/ שארית שליה ברחם- אם נותרת שליה ברחם יכול להתפתח זיהום ברחם. סימנים כוללים חום, חוסר תיאבון וחוסר טיפול בגורים.

  • אנמיה של הגורים עלולה להתפתח כאשר יש חוסר התאמה בין סוג הדם של האם לזה של הגורים. ניתן למנוע מצב זה כאשר סוג הדם של החתולה ידוע מראש על ידי מניעת הנקה.

עיקור החתולה

ההנקה מדכאת את הייחום אך בממוצע לאחר חודש חוזרים סימני ייחום והחתולה מתעברת לפני גמילת הגורים. מומלץ לשמור על החתולה הרחק מזכרים ולעקר חודש לאחר סיום ההנקה של הגורים. עיקור חתולה מניקה אפשרי !!

 

    שימרו על קשר