בדומה לבני אדם גם בחיות מחמד ובכלבים יותר מאשר בחתולים , קיימת מחלת פריצת דיסק. פריצת דיסק היא כעקרון מחלה נירכשת, בעלת נטייה תורשתית בכלבים גזעיים כמו למשל פקינז, דקסהאונד, ועוד ,אך יכולה להופיע בכל כלב גזעי או מעורב, ואף בחתולים.

 

כדי להבין מהי פריצת דיסק יש להבין תחילה את המבנה האנטומי של עמוד השדרה :

 

עמוד השדרה הוא מבנה גרמי ( עשוי מעצם) המורכב מחוליות המחוברות זו לזו. תנועתן של החוליות ביחס אחת לשניה, מאפשרת את הגמישות של עמוד השדרה.

התוכן של כל חוליה  הינו חלול ושם עובר חוט השידרה עצמו. חוט השידרה מורכב למעשה ממסילות עצביות רבות השזורות זו ליד זו בדומה לכבל חשמלי שזור. המסילות העצביות עוברות לכל אורכו של חוט השידרה ומעבירות תשדורות עצביות הלוך וחזור לאורך הגוף כולו.

עמוד השדרה הוא המבנה הגרמי המעניק תמיכה והגנה למסילות העצביות ( חוט השידרה) הרגישות. בין חוליה לחוליה מצוי חומר צמיגי המשמש כבולם זעזועים טבעתי וזהו החומר המכונה "דיסק" . חומר זה גם מקיף למעשה את המסילות העצביות.

 

מה קורה בפריצת דיסק ?  

 

כאשר מסיבה כלשהיא ( טראומה, מחלה ניוונית, ועוד) נוצר לחץ עודף על חומר הדיסק הוא עלול לפרוץ אל תוך חוט השידרה הרגיש ( המסילות העצביות) , ואז בתורו לייצר לחץ על מסילות העצבים עצמן. לחץ על מסילות העצבים מביא לנזק עיצבי ולתופעות עיצביות –העצבים השייכים למסילה העיצבית שנפגעה אינם מתפקדים – באופן הפיך עד כדי בלתי הפיך .

ככל שהלחץ גבוה יותר, יותר מסילות נפגעות, והנזק קשה יותר.

 

מבנה חוט השידרה העיצבי הוא כזה שמסילות עצביות חיוניות יותר מצויות במרכזו, ומסילות חיוניות פחות מצויות בשוליים. כך ניתן להעריך את חומרת הנזק ואילו מסילות עצביות נפגעו, על פי הסימנים העצביים שמציגה חיית המחמד החולה .

 

מהם סימנים עצביים ?

 

הוטרינרים שלנו בבית החולים הוטרינרי בתל אביב מיומנים בביצוע בדיקה נוירולוגית.

אנו יודעים לבדוק את תקינותה או חוסר כשירותה של מערכת העצבים על פי קשת של

רפלקסים ותנועות בלתי רצוניות ו/או רצוניות אחרות . על פי הסימנים אנו מזהים ומאבחנים את סוג ומיקום הפגיעה.

סימנים עצביים בהקשר כזה של מחלת דיסק יכולים לכלול קשיים בהליכה, כאבים, כשילה

בהליכה,חוסר שליטה רצונית על מתן שתן וצואה,  ולהגיע עד כדי שיתוק של 2 רגליים או כל 4 הרגליים, בהתאם כאמור למיקום וחומרת הנזק לחוט השידרה.

 

האם גם מחלות אחרות יכולות לגרום לסימנים דומים ?

 

כן, לעיתים גם גידולים הממוקמים בעמוד השדרה הגרמי יכולים לפרוץ לתוכו ולייצר לחץ על חוט השידרה העיצבי ואז נקבל סימנים דומים.

בנוסף, גם תסחיפים וקרישי דם יכולים להגיע לאזור כזה או אחר של חוט השידרה העיצבי

לייצר לחץ ולגרום לסימנים עצביים דומים.

לעיתים רחוקות –גם דלקות קשות של החוליות יכולות להביא לסימנים דומים .

 

כיצד מאבחנים ?

 

האבחון הראשוני חייב להסתמך בראשונה על בדיקה נוירולוגית ( עיצבית) מקיפה ומלאה

ולאחריו משתמשים בשיטות הדמייה שונות כמו :

רנטגן , CT , רנטגן עם חומר ניגודי ( בשיטה זו מחדירים חומר ניגוד לתוך עמוד השידרה והוא מדגים את חוט השידרה העיצבי לרבות אזורים עליהם מופעל לחץ של דיסק) .

 

טפול :

הטפול הראשוני בפריצות דיסק, בשעות הראשונות של הנזק, הוא תמיד רפואי – תרופות להורדת הלחץ הבצקת והדלקת המקומיים אולם בחלק גבוה מהמקרים ובהתאם לחומרת הפגיעה יש צורך בטפול כירורגי – ניתוח . בניתוח כזה מבצעים חיתוך של חלק מהחוליות באזור הפגיעה וכך משחררים את הלחץ העודף על חוט השידרה .

ההחלמה מצויינת באחוזים גבוהים, בתנאי שהניתוח בוצע קרוב וסמוך למועד הפגיעה.

 

 

**  מחוייבים לבריאות החיות שלכם **

פנו אלינו לפרטים נוספים

 

בי"ח לחיות נווה צדק, יצחק אלחנן 22 תל אביב, 03-5160257   www.vet4u.net

    שימרו על קשר