מחלת שיניים ייחודית לחתולים – FORL

Feline odontoclastic resorptive lesion

 

 

ממחקרים רבים שנעשו על חתולי בית, מתברר ודי מפתיע כי מחלת שיניים היא המחלה הנפוצה ביותר בחתול הבית .   אנו נוטים להתעלם מהעובדה שגם לחיות יש שיניים, ושלבריאות השיניים בחיות יש חשיבות מרובה לאיכות החיים, ולבריאות הכללית, לא רק של חלל הפה .

ובכן מהי אם כן המחלה הייחודית לחתול בעלת השם הארוך והמסובך ?

*

בחתולים , להבדיל מחיות בית אחרות, מתקיים מצב שבו מתחילה ספיגת עצם באזורים שונים של שן אחת או יותר. ספיגת עצם זו מזכירה את המחלה הנפוצה באדם (במיוחד בנשים בגילאים מבוגרים). התהליך של ספיגת עצם מתחיל בדרך כלל באזורים החיצוניים יותר של השן, אך גם בשורש השן, או בכתר השן, וככל שנמשך , ישנה חדירה לשכבות השן העמוקות יותר. בדרך כלל בתחילת המחלה החתול עדיין אינו סובל מהתהליך משום שעדיין אינו מערב את קצות העצבים העדינים שבשיניים ולכן הוא אינו מרגיש בכאב. אולם – ככל שהמחלה מתמשכת, וספיגת העצם מתמשכת, ישנה חדירה לתוך שכבות השן העמוקות, ואז גם מתחילים כאב, חוסר נוחות, המובילים בהמשך לירידה באכילה ובתאבון, ועל רקע זה יכולים חתולים לפתח תהליכים כרוניים משמעותיים הפוגעים בתפקוד הכבד, הלבלב, והכליות !!!

מה גורם למחלה?  למעשה עדיין איננו יודעים מספיק, אולם מחקרים מראים כי למחלה יכולים להיות גורמים רבים כמו הדבקות וירליות בגיל צעיר, הדבקה בחיידקים  או וירוסים מסויימים, ואף תהליכים אוטו-אימוניים ( אלו תהליכים בהם מערכת החיסון של הגוף פועלת כנגד הגוף עצמו ! ) לפיכך חשוב תחילה לאבחן את המחלה, וגם לטפל בה.

אבחון – לעיתים קרובות קשה לאבחן את המחלה ללא טפול שיניים מקדים המסיר אבנית, היות והמחלה נוטה להסתתר מתחת לאבנית. שנית – לעיתים יש צורך בטשטוש החתול כדי שנוכל לבדוק את כל השיניים ולאבחן את התהליך. הוטרינרים שלנו בבית החולים הוטרינרי בתל אביב מבצעים בדיקה דנטלית יסודית לחתול שלך, ובאמצעות מכשור מתאים יכולים לאבחן את ספיגת העצם בשיניים.

מניעה – אנו מבצעים בדיקת פה ולסת בכל בדיקה כללית יסודית, זהו חלק בלתי נפרד מהבדיקה. ניתן לעכב או למנוע ככל האפשר את המלה ע"י טפול שיניים במועדו,לא לאפשר למחלת שיניים אחרת להתקדם או להסתיר את ה FORL .

טפול –  כאשר התהליך כבר קיים, דרך הטפול היחידה המומלצת כיום הינה עקירה כירורגית של השן המעורבת בתהליך. זהו טפול כירורגי לא מורכב, בעל סיכוי נמוך לסיבוכים, המונע מהמחלה להתמשך ולגרום כאמור לכאבים ,חוסר תאבון, והשלכות נוספות לחתול/ה שלכם .

בית החולים לחיות שלנו בתל אביב מצוייד ביחידה כירורגית דנטלית חדישה המאפשרת ביצוע הטפולים הכירורגיים בהצלחה מלאה.

 

 

    שימרו על קשר