במרפאה הוטרינרית בתל אביב נתקלים הוטרינרים שלנו רבות במחלת ה"שעלת" ולכן מזה שנים אנו מונעים אותה בהצלחה מגורים , ע"י חיסון הניתן לגורים כחלק מתוכנית החיסונים המומלצת.

מידע כללי

זוהי מחלה הידועה גם בשם infectious tracheobronchitis, ומדבקת מאד לכלבים. מדובר בדלקת של דרכי הנשימה העליונות (קנה הנשימה והברונכי). בד"כ מדובר במחלה לא קשה, אך לעתים יכולה להתפתח לדלקת ריאות בגורים או לברונכיטיס כרוני בכלבים מבוגרים או חולים. זו הסיבה שנו מחסנים גורים שהם בעלי יכולת חיסונית חלשה כנגד המחלה.

המחלה נקראת כך משום שהיא מאד מדבקת, ולכן עוברת בקלות מכלב לכלב בתנאי צפיפות האופייניים למכלאות. כמובן שגם כלבים שאינם מבלים במכלאות נדבקים בה.

הגורם העיקרי למחלה הוא חיידק בשם בורדטלה ברונכיספטיקה (Bordetella bronchiseptica). בד"כ מדובר בקומפלקס של הבורדטלה בשילוב עם וירוסים התוקפים את מערכת הנשימה, כמו וירוס הפארא-אינפלואנזה, וירוס האדנו, וירוס הכלבלבת, הרפס ועוד. וירוסים אלו יכולים "לפתוח את השער" לבורדטלה או להצטרף אליו אחרי שהוא גרם לנזק ראשוני ברקמה. וירוסים וחיידקים נוספים יכולים להצטרף לחגיגה ולהחמיר את סימניה. תנאים סביבתיים כמו טמפרטורה ולחות גבוהה, חוסר באיוורור וכמובן צפיפות, יכולים להגביר את הסכנה להידבק וכן את חומרת המחלה.

הדבקה

החיידק וכן הוירוסים עוברים באוויר בטיפות הרוק המותזות במהלך השיעול, וכן בהפרשות מהאף ובמגע ישיר בין הכלבים.

סימני המחלה

הסימן האופייני ביותר הינו התקפי שיעול יבש. פעמים רבות לבעלים נדמה כי לכלב נתקע משהו בגרון או כי הוא מנסה להקיא. מישוש באיזור הלוע וקנה הנשימה מעורר את השיעול. פרט לשיעול, הכלב בד"כ מרגיש טוב, אם כי יכולה להיות ירידה קלה בתיאבון. סימנים חריפים יותר, כמו הפרשות מהאף, חום, ירידה משמעותית בתיאבון, מצב רוח ירוד, ושיעול עם פליטת ליחה, מעידים על הסתבכות המחלה לדלקת ריאות. כמובן שאם הכלב נמצא במצוקה כלשהי (גופנית או נפשית), או מקבל תזונה לא מספקת, המחלה עלולה להחמיר ואף לחזור לאחר שנראה שחלפה.

סימני המחלה מתחילים בין 5-10 ימים לאחר החשיפה, ובד"כ שוככים לאחר 10 ימים. לעתים לוקח עד 3 שבועות עד להיעלמות הסימנים.

טיפול

למרות שהמחלה חולפת לעיתים באופן ספונטני בחיות בוגרות, כדאי לטפל בה כדי למנוע את הסתבכות והחרפת המחלה. הטיפול כולל אנטיביוטיקה ותרופות נגד שיעול. כדי למנוע מהכלב החולה להדביק כלבים אחרים, כדאי למנוע ממנו להיפגש עם כלבים אחרים. כמובן שאם המחלה מסתבכת לדלקת חריפה יותר בדרכי הנשימה, יש לטפל בכלב באופן אגרסיבי יותר. כמו בכל מחלה, כדי לזרז את הריפוי על הכלב לקבל תזונה טובה ולהימנע מגורמי לחץ.

מניעה

מומלץ לבצע חיסון שעלת החל מגיל 8 שבועות.

חיסון המשושה אינו מחסן ספציפית נגד שעלת המכלאות אלא נגד חלק מהוירוסים אשר יכולים להשתתף במחלה, אך לא נגד הגורם העיקרי, חיידק הבורדטלה.

 

    שימרו על קשר