אלרגיה בכלבים וחתולים

מהי אלרגיה?

אלרגיה מוגדרת כתגובה מוגזמת של מערכת החיסון לאחר חשיפה לאלרגן סביבתי, רכיב מזון, חרק או תרופה מסוימת .

שלושת סוגי האלרגיה הנפוצים ביותר אצל כלבים וחתולים הם אלרגיה לפרעושים, אלרגיה לגורמי סביבה נשאפים או סביבתיים, ואלרגיה למזון.

איך אדע לזהות שחיית המחמד שלי סובלת מאלרגיה?

אלרגיה בכלבים וחתולים תתבטא בעיקר בעור, וזאת מכיוון שריכוז התאים האחראיים על הפרשת נוגדי דלקת בעור היא גבוהה מאוד ביחס לבני אדם למשל.

הביטוי העורי מגוון ויכול להשתנות לפי סוגי האלרגיה השונים ובין בעל חיים אחד לשני עם אותו רקע. למרות זאת, ישנו מופע המאפיין בכלליות את חלק מסוגי האלרגיה.

 

אלרגיה לפרעושים, האלרגיה הנפוצה ביותר אצל כלבים וחתולים, תתבטא בגירוד באזור הגב האחורי וסביב בסיס הזנב.  באזור זה תיראה לרוב אדמומיות, גבשושיות עוריות, גלדים והעור ידיף ריח רע. כמו כן סביר כי כלבכם ילקק ויגרד אזור זה ללא הרף.

 

אלרגיה למזון יכולה להתבטא בגרד כללי, ליקוק כפות רגליים עד פציעה ואובדן שיער, לעתים סימטרי באזור הבטן התחתונה. אם הבעיה נמשכת זמן רב ללא טיפול, תיתכן השחרה של העור באזור זה עם דלקות משניות של  חיידקים ושמרים.

 

אלרגיה לגורמי סביבה נשאפים וסביבתיים( נקראת אטופי) יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון של מופעים, ממופע קל של דלקת אזניים בלבד,דרך גירוד אינטנסיבי ועד ביטוי עורי חריף  הדומה לזה שתואר לאלרגיה למזון.

בחתולים לרב, עיקר הגרד ולקויות העור, יתבטאו באזור הצוואר

 

כיצד מאבחנים?

אלרגיה לפרעושים קלה מאוד לאיבחון והיא מתבססת על סימנים קליניים אופיניים, עם החרפה לקראת העונה החמה ונוכחות פרעושים או צואת פרעושים לרב.

אלרגיה למזון מעט יותר קשה לאיבחון והיא דורשת סבלנות והתמדה מהבעלים. האיבחון דורש מעבר למזון היפואלרגני רפואי למשך 12  שבועות ללא שום תוספות מזון או צ'ופרים. בתום תקופה זו, מתבצעת חזרה מיידית למזון הרגיל ואם חלה החרפה משמעותית במצבו של המטופל, זו אבחנה מיידית.

אלרגיה לגורמי סביבה נשאפים מאובחנת על ידי בדיקת דם שנשלחת לאנליזה בארה"ב או על ידי הזרקה עורית של אלרגנים שכיחים ובדיקת התגובה. אפשרות אחרת הינה לבצע אבחנה משוערת על סמך הסימנים הקליניים של חיית המחמד ,וזאת על פי התרשמות הוטרינר שלנו בבית החולים לחיות בתל אביב.

אפשר לטפל באלרגיה?

התשובה היא כן אך עם אבל…

בניגוד לבעיות רפואיות רבות, הטיפול באלרגיות דורש סבלנות. מדובר במחלה שהגוף נושא למשך כל החיים ולכן אפילו כשנדמה שהכלב מרגיש מצויין והפרווה שלו כבר נראית נורמלית, תיתכן חזרתיות אם לא נקפיד ונתמיד בטיפול.

אלרגיה לפרעושים מטופלת על ידי טיפול נגד פרעושים לכלב ולא פחות חשוב לסביבתו. פרעושה בוגרת הניזונה ממנת דם אחת מסוגלת לייצר מאות ביצים תוך פרק זמן של 48 שעות, אשר מתפזרות ברחבי הבית, עם דגש על נקודות המרבץ השונות של הכלב. תלונה נפוצה הנשמעת היא "דוקטור, איך יכול להיות שנתתי לכלב אמפולה לפני 10 ימים והוא מלא בפרעושים?" התשובה כאמור טמונה בחוסר טיפול בסביבה שלעתים לא מקבל מספיק דגש. הטיפול לכלב במצבים חריפים יכלול חפיפות תכופות, אמפולה עם חומר נגד פרעושים בתדירות גבוהה וטיפול אנטיביוטי במקרים של זיהום עורי.

אלרגיה למזון מטופלת על ידי מעבר למזון היפואלרגני לכל החיים וללא שום תוספי מזון אחרים.

אלרגיה לגורמי סביבה נשאפים מטופלת על ידי חשיפה הדרגתית במינונים נמוכים לגורמים שנמצאו מעוררי תגובה אלרגית בתהליך שנקרא היפוסנסיטיזציה.

תודה דוקטור, "שמשון מרגיש הרבה יותר טוב עכשיו. רק עוד שאלה אחת… יכול להיות שיש לו יותר מסוג אחד של אלרגיה" ?

שאלה מצוינת. ישנה אפשרות לאפקט מצטבר. הכוונה היא לקיום של מספר סוגי אלרגיה במקביל אך ללא ביטוי קליני. ברגע שקיים גירוי לאחד מהאלרגיות, האלרגיה מתבטאת והטיפול במקרה זה לאחר איבחון, יכול לכלול שילוב בין הטיפולים שהוצעו לעיל, למשל טיפול נגד פרעושים בנוסף למזון היפואלרגני.

צוות בית החולים נווה צדק ישמח לעמוד לרשותכם אם יעלו שאלות מקצועיות נוספות בנושא

מחויבים לבריאות החיות שלכם  !!

בי"ח לחיות נווה-צדק

יצחק אלחנן 22 תל אביב 03-5160257  חרום 052-2556551

    שימרו על קשר