משקל עודף היא המחלה התזונתית הנפוצה ביותר בכלבים ובחתולים בעולם המערבי. בבית החולים לחיות בתל אביב,הוטרינרים שלנו מזהים בעיות של משקל יתר בהרבה מאד כלבים בוגרים מכל הגזעים.

מהם הסיכונים של משקל עודף?

משקל עודף נמצא כגורם סיכון בהתפתחות מספר רב של מחלות-

מחלות פרקים וצליעה, פגיעה בסיבולת גופנית, פגיעה במערכת החיסונית, סיבוכי הרדמה, קשיי נשימה, הכבדה על פעילות הלב ועמידות לאינסולין הגורמת למחלת הסכרת.

בנוסף, מחקרים הראו כי לכלבים שמנים תוחלת חיים קצרה יותר יחסית לכלבים במשקל תקין.

 

למה זה קורה?

עלייה במשקל היא תוצאה של חוסר איזון בין כמות האנרגיה שהכלב מקבל לעומת זאת שהוא "שורף".

במקרים רבים אנחנו נותנים כמות מזון גדולה מזו שהכלב צריך. המזונות המסחריים ו/או   ה"צ'ופרים" שאנחנו מוסיפים, טעימים לכלב והוא ממשיך לאכול עוד ועוד. במקביל, רוב הכלבים העירוניים, נמצאים בבית רב שעות היום, ופעילותם הגופנית מוגבלת.

כל הכלבים חשופים להשמנה ובחלק מהכלבים הגזעיים כמו לברדור, גולדן רטריבר, קוקר ספנייל, דאקל, שנאוצר מיניאטורי וציוואווה, נמצאה רגישות גבוהה יותר.

סירוס או עיקור מורידים את הדרישה האנרגטית של הכלב. אי הפחתת כמות המזון לאחר הסירוס/ עיקור תתבטא בעלייה במשקל.

סיבה נוספת היא הפחתת הפעילות עם הגיל, אשר צריכה להיות מלווה בהפחתה של כמות המזון. כאשר אנחנו ממשיכים להאכיל את הכלב באותן כמויות כפי שצרך בעבר, אנחנו תורמים לעלייה במשקל.

 

אז מה לעשות?

תוכנית להפחתת משקל הכלב:

  1. האכלה במזון דיאטטי – יש להתאים לכלב מזון דיאטטי, שפותח ויוצר במיוחד לשם מטרה זו. אין להסתפק בהפחתת כמות המזון שהכלב מקבל עד כה! הכלב יקבל כמות פחותה מהרצוי של המרכיבים החיוניים לו (חלבונים, ויטמינים וכו'), יישאר רעב ועצבני. יש להאכיל את הכלב רק במזון הדיאטטי, בכמות שתקבע ע"י הווטרינר , וללא צ'ופרים.

  1. פעילות גופנית – במקביל חשוב להגדיל את מספר הקלוריות שהכלב מוציא – טיולים ארוכים, ריצה בצד אופניים, משחק עם כדור או זריקת עצם והחזרתה ע"י הכלב. חשוב שהעלאת הפעילות הגופנית תהיה הדרגתית ותעשה בשעות היותר קרירות של היום. פעילות גופנית קבועה היא כלי משמעותי בירידה במשקל, ובהמשך שמירה על המשקל.

ולהזכיר לכל מי שעשה או לא דיאטה בעברו….

  • הפחתת משקל היא תהליך ארוך ומייגע.

  • מטרת התוכנית היא ירידה במשקל מתונה של 1-3% בשבוע.

  • הגעה למשקל האידיאלי יכולה לקחת 8-12 חודשים.

 

    שימרו על קשר