כלבה יכולה להיכנס להריון רק כשהיא מיוחמת.

ייחום ראשון בכלבות מתרחש בין גיל חצי שנה לשנה וחצי, תלוי בגזע ובגודל הכלבה. כלבות מגזעים גדולים מתייחמות לראשונה בגיל מבוגר יותר מאשר כלבות מגזעים קטנים יותר. הייחומים בכלבות לא קשורים לעונות השנה וההפרש בין ייחום לייחום הוא בין חצי שנה לשנה.

 

מחזור הייחום
השלב הראשון במחזור קרוי "פרואסטרוס"- הורמון האסטרוגן עולה בדם הכלבה, מופיעה נפיחות באזור הבושת והפרשות דמיות. בנוסף, הכלבה תרצה להשתין בתכיפות גבוהה מהרגיל. בשלב זה הכלבה מתחילה למשוך זכרים אך עדיין לא מבייצת ולא תהיה מוכנה לקבל את הזכר ("לא נותנת"). לרוב שלב זה לוקח בין 7-10 ימים.

השלב הבא במחזור קרוי "אסטרוס". בשלב זה האסטרוגן גבוה, הורמון הפרוגסטרון מתחיל לעלות ומתרחש ביוץ. ההפרשות הדמיות מתחלפות להפרשות שקופות צהבהבות והנפיחות בבושת מעט יורדת. בשלב זה הכלבה תהיה מוכנה לקבל זכרים ואולי אף תנסה לעלות על כלבים אחרים בעצמה ("נותנת"). אורך שלב זה משתנה מאד בין כלבה לכלבה, ונמשך בין ימים ספורים ל-3 שבועות. זה השלב המתאים לזווגה עם זכר במידה ומעוניינים להרביעה.

הבעלים יכולים לוודא מוכנות של הכלבה להזדווגות על ידי גירוי החלק האחורי של הכלבה (ליד הזנב), בד"כ הכלבה תסיט את זנבה הצידה ותסמן מוכנות להזדווגות.

במידה והכלבה לא התעברה, השלב הבא הוא שלב ה"דיאסטרוס". שלב זה מאופיין ברמות גבוהות של פרוגסטרון. הכלבה מפסיקה למשוך זכרים ולא מוכנה להזדווגות. שלב זה נמשך 60-90 ימים.

 

השלב שבין מחזורי הייחום נקרא "אנאסטרוס", שלב ללא פעילות הורמונלית. הוא נמשך בין 4-5 חודשים.

 

יש כלבות שבהן לא נראה הפרשות כלל. בכלבות אלו ניתן לזהות את הייחום לפי שאר הסימנים- נפיחות בושת, משיכת זכרים, מוכנות להזדווג. במידה ויש קושי בזיהוי שלבי המחזור ניתן להיעזר בוטרינר שיכול לזהות את השלב במחזור ע"י עשיית משטח וגינלי או בדיקת דם.

הזיווג

לא מומלץ להרביע כלבות בייחום הראשון ואף לא בשני, מאחר והכלבה הצעירה בד"כ טרם סיימה את התפתחותה, והריון יגזול ממנה אנרגיה הדרושה לגדילתה שלה.

 

מתי לבצע זיווג

את הזיווגים יש לבצע כאשר הכלבה בשלב האסטרוס. ניתן להפגיש את הזכר עם הכלבה לסירוגין (יום כן יום לא) עד אשר הזכר והנקבה כבר לא מראים עניין אחד בשני (בדרך כלל 2-3 זיווגים). אפשר גם לתת להם לשהות ביחד למשך מספר ימים ברציפות. חשוב כי בזמן הזיווג תהיה סביבה שקטה ורגועה. כמו כן חשוב להפגיש את הכלבים לאט ולתת להם להתרגל אחד לשני.

מומלץ לזהות את זמן הזיווג האופטימלי וכדי לא לפספס כדאי להגיע לבדיקה אצל הוטרינרים שלנו.

לאחר החדירה, איבר המין הזכרי מתנפח וננעל בתוך איבר המין הנקבי (הכלבים "מחוברים"). לאחר הנעילה, הזכר יסתובב ב-180 מעלות, כך שבני הזוג בעצם יפנו אחוריים זה לזה. שלב זה נמשך 5-20 דקות, ויכול להלחיץ כלבים שלא התנסו בכך בעברם.

 

במידה ולא מצליחים לזהות את השלב הנכון לזיווג, או שהבעלים מעוניין לתזמן את הזיווג באופן האופטימלי להגדלת הסיכוי להריון, ניתן לבדוק זאת אצלנו בבית החולים הוטרינרי בתל אביב.

בנוסף, יש אפשרות להרביע את הכלבה ע"י שימוש בהזרעה מלאכותית, בזרע טרי או קפוא.

יש לזכור כי כלבה יכולה להיכנס להריון מזכרים שונים באותו ייחום (כלומר, לאחים שנולדו יחד באותו שגר יכולים להיות אבות שונים). לכן חשוב להמשיך ולשמור על הכלבה שלא תזדווג עם זכרים אחרים גם לאחר שהזדווגה עם הזכר המיועד, אם מעוניינים לדעת את זהות האב…

 

 

    שימרו על קשר