אפילפסיה

מוגדרת כהפרעה  חשמלית במוח הקורית עקב פעילות חשמלית מוגברת בקליפת המוח. זו מחלה יחסית נפוצה בחיות מחמד (יותר בכלבים) מסך כל המחלות של מערכת העצבים המרכזית.

כוטרינרים בתל אביב אנו נתקלים לא מעט במחלה, ולשמחתנו בדרך כלל הטפול מאד אפקטיבי ומוצלח.

 

סימנים

תוך כדי העווית בעל החיים יכול ליפול חסר הכרה, לבצע תנועות שרירים בלתי רצוניות, לרייר, ולאבד שליטה על הסוגרים. לעיתים תתכן עווית "שקטה" בה חיית המחמד תראה לכם פשוט "בוהה" , "לא מחוברת לכאן ועכשיו", ומצב זה יחלוף גם כן. לאחר העווית בד"כ בעל החיים חוזר לעצמו אם כי ייתכן שבתחילה (בשעות הראשונות) נראה כי הכלב או החתול סובלים מחסרים עיצביים מסויימים, כגון עיוורון זמני, חולשת גפיים, אבדן חלקי של רפלקסים וכו'. אלו הן תופעות זמניות וחולפות.

 

אפילפסיה נחלקת למס' סוגים בהתאם לגורם:

-אפילפסיה מולדת עם בסיס תורשתי, קיימת בגזעי כלבים מסוימים: ביגל,

 דקל, רועה גרמני, קיסהאונד וגולדן רטריבר.

-אפילפסיה ממקור לא ידוע: בוקסר, קוקר, קולי, סטר אירי, לברדור,

 שנאוצר ננסי, פודל.

-אפילפסיה נרכשת- על רקע טראומה (נפילה מגובה רב, תאונת דרכים וכו'

 או על רקע מחלה עיצבית קודמת (כלבלבת למשל).

 

מאחר וישנם גורמים רבים מלבד אפילפסיה היכולים לגרום להופעת עוויתות, חיית מחמד תאובחן כסובלת מאפילפסיה (ותטופל בנוגדי עויתות מתאימים) רק לאחר שנשללו גורמים אחרים לעווית.

בין יתר הגורמים היכולים לגרום לעויתות: הרעלות, זיהומי מוח , מחסור בגלוקוז (ירידת סוכר בדם), מחלות כבד, טראומות וגידולים.

בחתולים , בהשוואה לכלבים, בד"כ יש גורם רקע כלשהו (זיהום במערכת העצבים, גידול וכו') ולכן בהם לעיתים תהליך האבחון ממושך ומורכב יותר.

 

אבחון

על מנת לאבחן את חיית המחמד כסובלת מאפילפסיה יש לבצע בדיקה פיזיקאלית ונוירולוגית מלאה ולברר את ההיסטוריה המלאה של חיית המחמד (כך למשל גור כלבים מגזע זעיר- למשל פומרני, יכול לסבול מעווית פשוט משום שלא אכל בזמן ורמת הסוכר בדמו צנחה).

בנוסף, יש לבצע בדיקות דם וביוכימיה מלאות על מנת לשלול גורמים אחרים, ולעיתים יש אף צורך בלקיחת דגימה מנוזל עמוד השדרה (בחשד לתהליך זיהומי) או לבצע בדיקת CT/MRI בחשד לגידול.

 

טיפול

הטיפול הוא בנוגדי עויתות. מדובר בכדורים אשר ניתנים לבעל החיים יום יום. מאחר ומדובר בטיפול שניתן לכל החיים יש לשקול מתי להתחיל לטפל.

 

מומלץ לטפל בחיות אשר סובלות מהתקפים המופיעים בתדירות הגבוהה מאחת לחודש ואשר אובחנו כסובלות מאפילפסיה (נשלל גורם אחר).

בנוסף, חיות אשר סובלות מהתקפים ממושכים או חיות אשר סובלות ממחלת מוח אחרת (גידול למשל) שבאה לידי ביטוי בהתקפים, גם הן יטופלו בנוגדי עווית.

 

מטרת הטיפול היא להוריד את התדירות ואת עוצמת ההתקפים אך לא ניתן להפסיקם באופן מוחלט. עד הגעת בעל החיים לאיזון תרופתי ייתכנו התקפים נוספים.

 

אין להפסיק טיפול בבת-אחת וללא אישור הרופא.

ניתן לשקול ניסיון לגמול מטיפול לאחר חצי שנה ללא התקפים, באופן הדרגתי ובפיקוח הוטרינר.

 

אפילפסיה הינה הפרעה פרוגרסיבית, משמעות הדבר היא כי ההדרדרות נמשכת, וייתכן שיהיה צורך להגדיל בעתיד את מינון התרופות ולעיתים להוסיף תרופות נוספות או להחליפן בתרופות חדשות יותר. עם זאת, רוב חיות המחמד מגיבות היטב לטיפול התרופתי השגרתי .

 

מה לעשות במצב בו חיית המחמד מתעוותת?

במידה ומדובר בחיה המאובחנת לאפילפסיה, ומטופלת במרפאתנו, אתם כבעלים תצוידו במזרק ןבן תרופה , שינתן לבעל החיים לתוך פי הטבעת (טוסיק), ללא המחט כמובן, כאשר בעל החיים מתעוות. התגובה הינה בד"כ מיידית וגורמת במהירות לעצירת ההתקף .יש ליצור קשר עם המרפאה ולהגיע בהקדם.

במצב של עווית יש לנסות לרפד את סביבתו של בעל החיים, על מנת שלא יפצע במהלך העווית (תוך נקיטת אמצעי זהירות על מנת שאתם לא תיפגעו).

במידה ומדובר בבעל חיים קטן (גור, גזע קטן) יש לנסות, לא בזמן התקף, לתת תמיסת מי סוכר לשפתיים.

בכל מקרה יש ליצור קשר עם בית החולים לחיות ולהגיע בהקדם לוטרינר בתל אביב שלנו.

 

למרות הנאמר עד כה, חיות מחמד רבות חיות שנים רבות באושר לאחר שאובחנו כסובלות מאפילפסיה. התרופות הקיימות בשוק, במקביל למעקבים ובדיקות דם שיגרתיות, מצליחות לרוב לשמור על בעל החיים באיזון כך שיהנה מאיכות חיים, עם מיעוט התקפי עווית.

 

פנו אלינו לפרטים ושאלות נוספות

 

"מחויבים לבריאות החיות שלכם !!  "

 

בי"ח לחיות נווה צדק

www.vet4u.net

 

יצחק אלחנן 22 תל אביב

03-5160257  חרום  052-2556551

 

 

    שימרו על קשר